Een nieuw avontuur (met foto's) - Reisverslag uit Tsjoengking, China van Thomas Wit - WaarBenJij.nu Een nieuw avontuur (met foto's) - Reisverslag uit Tsjoengking, China van Thomas Wit - WaarBenJij.nu

Een nieuw avontuur (met foto's)

Blijf op de hoogte en volg Thomas

14 September 2013 | China, Tsjoengking


Vorig jaar heb ik vier maanden in Chongqing (China) gestudeerd. Omdat ik heel erg het gevoel had dat mijn China-tijd er nog niet op zat, besloot ik om, nadat ik zou afstuderen in Nederland, terug te keren naar Chongqing. Dit afstuderen is inmiddels gelukt en zodoende ben ik sinds een aantal dagen weer inwoner van Chongqing, de snelst groeiende stad/provincie van China.

Allereerst: voor de mensen die deze blog vorig jaar hebben gevolgd door zich hiervoor in te schrijven en nu zoiets hebben van: “Ik geloof het allemaal wel”: uitschrijven kan door op de link te klikken in de groene balk onder aan deze mail.:-)

Na deze huishoudelijke mededeling moet ik allereerst zeggen dat ik heel erg blij ben om weer terug te zijn!

Over huishoudelijk gesproken; ik heb nu ook een huis:-)
Mijn vriendin Anna en ik huren een heel mooi appartement in het stadsdeel Liugongli. Eén kilometertje lopen naar school en het heeft een eigen monorailstation; ideaal dus!

Over ons appartement kan ik het volgende vertellen: wij wonen op de derde verdieping van een gebouw met 33 verdiepingen. Het terrein waarop dit complex staat is volledig nieuw en we wonen dus eigenlijk in een grote nieuwbouwwijk. Dat is ook goed te merken want in veel appartementen wordt nog geklust en er liggen nog veel bouwmaterialen. Overal om ons heen staan grote hoge gebouwen, zoals op de foto’s te zien is. Desondanks voelt het absoluut niet verstikkend aan en is er op het terrein veel gras en zijn er veel bomen, waterpartijen, speeltuintjes, pleintjes en sportveldjes. De ingangen worden goed bewaakt, in tegenstelling tot de campus waar ik vorig jaar verbleef. Daar nam de bewaking het werk niet zo serieus en deden ze liever een dutje ’s avonds.

Ons appartement zelf is nieuw en dus zijn wij logischerwijs de eerste bewoners. Alles (appartementen in China worden meestal compleet gemeubileerd verhuurd) is dus schoon en nieuw en dat is erg fijn. We hebben een ruim appartement met twee slaapkamers en een balkon. In de woonkamer hebben we 29 lampen en twaalf schakelaars om ze te bedienen. We hebben een soort sierrand langs de wanden waarin spots zijn verwerkt, wat er erg fraai uitziet. Daarbovenop ligt, over het gehele muuroppervlak van de woonkamer, lamp nummer dertig: een constant van kleur veranderende lichtkabel. Geeft een leuk effect ’s avonds, en als ik nog eens een bordeel wil beginnen heb ik de verlichting alvast binnen.;-)

Verder hebben we allemaal coole apparaten, zoals een wasmachine op het balkon, een koelkast, een tv waarop ik m’n computer kan aansluiten en een afzuigkap met een touchscreen. Dat laatste vind ik zelf nog wel het vetste eigenlijk. Minder cool zijn de tijgermugachtige muggen in huis, maar volgens mij heb ik net de laatste doodgemept. Het vervelende is dat ze ook gewoon overdag steken, maar ik koop wel een horretje of zoiets. Niks aan de hand!

Ik heb toen ik aankwam even wat tijd nodig gehad om te wennen aan de omgeving en aan het samenwonen, maar ik heb m’n draai inmiddels wel gevonden. Anna is de laatste paar dagen aan het werk en komt pas ’s avonds thuis, soms zelfs erg laat. Ik kijk de laatste dagen een filmpje overdag, lees wat, maak het appartement schoon, maak een wandelingetje buiten en doe boodschappen. Sinds gisteren koop ik ook groenten en dergelijke op straat die we thuis gebruiken voor het avondeten. Anna kan erg goed en lekker koken dus daar ben ik erg blij mee! De eerste paar dagen had ze vrij genomen van haar werk om bij mij te kunnen zijn. Dan kookte ze ook voor onze lunch, want hier eet men twee (of zelfs drie) keer per dag warm. Het is bijna niet te geloven, maar voor de lunch en het avondeten bij elkaar zijn we voor twee personen ongeveer een euro per dag kwijt.
Wat ook wel grappig is: er is hier een vestiging van Cow Dreamworks (een zuivelketen) om de hoek. Anna heeft een klantenkaart gekocht met een tegoed van ongeveer zestig euro, zodat we regelmatig een bekertje drinkyoghurt kunnen kopen. :-)

Gisteravond weer eens naar de Shaokao (bbq) geweest. Het was net alsof ik nooit ben weggeweest en ik heb weer veel van m’n vrienden van vorig jaar kunnen begroeten. ’s Avonds naar de NUTS-club gegaan en de nacht traditioneel afgesloten met een bezoekje aan de 24/7 McDonald’s. Ik liet me afzetten bij de schoolpoort omdat ik m’n adres nog niet uit m’n hoofd ken. Eenmaal thuis aangekomen bleek dat Anna me per ongeluk had buitengesloten, dus na een kwartier bellen en kloppen nog maar een lange nachtwandeling gemaakt. Na twee uur belde Anna gelukkig dat ze wakker was geworden en m’n veertig gemiste oproepen had gezien. Toen kon ik gelukkig alsnog m’n bed in!

Volgende week begin ik met mijn introductieweek op school en daarna is het waarschijnlijk een kwestie van hard werken, want het zal niet makkelijk worden dit jaar. Maar met een goede instelling denk ik dat ik ver kan komen en ik ga uiteraard ook weer voor een plek op de ‘student van de maand-poster’! :-)

Ik laat over een maandje weer wat van me horen!

Thomas

  • 14 September 2013 - 12:00

    Ricardo:

    Vet man! Jij vermaakt je wel aankomend jaar! Veel plezier man en succes op school!

  • 15 September 2013 - 12:11

    Joel:

    Gaaf! Veel plezier ouwe!

  • 15 September 2013 - 12:56

    Henny:

    leuk te horen dat je al begint te wennen daar in China, er zal veel op je af komen in het begin. Ik heb de foto's bekeken, maar het ziet er schitterend uit allemaal, jullie huis en die prachtige tuin eromheen. Ik kan me voorstellen dat je je er prettig voelt. Veel geluk daar in China en doe Anna de Hoornse groeten, x Henny en de rest

  • 17 September 2013 - 22:33

    Truus Bakker:

    Wat een mooi en gezellig appartement hebben jullie.Je verslag was weer gezellig om te lezen'. Ik hoop dat je er kunt wennen en het samen samen leuk hebben. Ik wens jullie veel geluk samen.
    Groetjes van Oma de Wit

  • 01 Oktober 2013 - 18:25

    Ellen Koolen:

    Ziet er goed uit Thomas. Luxer dan het hokje dat Joël en jij vorig jaar hadden.
    Groetjes, Ellen

  • 06 November 2013 - 18:45

    Agnita:

    Leuk Thomas om te lezen ene ziet er top uit allemaal
    Veel geluk zo samen met Anna en sucees met je studie, we zijn super trots op je dat je dit allemaal doet lieve groet van allemaal Agnita

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Thomas

Welkom op mijn profiel! Vanaf hier probeer ik iedereen die geïnteresseerd is in mijn verhalen en ervaringen, die ik opdoe tijdens mijn studiereis naar Chongqing in China, op de hoogte te houden. Veel leesplezier!

Actief sinds 18 Juli 2012
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 22721

Voorgaande reizen:

06 September 2013 - 01 September 2014

Studeren in Chongqing 2

12 September 2012 - 15 Januari 2013

Studeren in Chongqing

Landen bezocht: